FATİH PROJESİ KAPSAMINDA SINIFLARA KURULAN ETKİLEŞİMLİ TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLETLERİN VERİMLİ KULLANILABİLMESİ AMACIYLA BİR ÇÖZÜM ÖNERİSİ





FATİH PROJESİ KAPSAMINDA SINIFLARA KURULAN ETKİLEŞİMLİ TAHTA VE ÖĞRENCİLERE DAĞITILAN TABLETLERİN VERİMLİ KULLANILABİLMESİ AMACIYLA BİR ÇÖZÜM ÖNERİSİ

Sanal Topluluk Uygulamaları dersi kapsamında hazırlanmıştır.
Problemin Tanımı

FATİH projesi kapsamında okullarda çalışan öğretmenler öğrenme-öğretme sürecinde tablet ve etkileşimli tahta kullanımına yönelik olarak; gerekli ekipmanların kurulması ve kullanımı, eğitimde teknoloji kullanımı; öğretim sürecinde materyal kullanımı; materyal arama, bulma ve hazırlama ile ilgili sorunlar yaşamaktadır.

Problemin varlığının kanıtı

Problemin varlığını ortaya koyan birçok çalışma yapılmıştır. Yapılan çalışmalarda ortaya çıkan sonuçlara aşağıda yer verilmiştir:
Keser ve Çetinkaya'nın(2013) gerçekleştirdiği bir çalışmada ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmen ve bu kurumlarda öğrenim gören öğrencilerin etkileşimli tahta kullanımı sırasında karşılaştıkları sorunların ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma geleneği içinde yer alan durum incelemesi deseninde tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu, 2012-2013 öğretim yılında ortaöğretim kurumlarında görev yapan etkileşimli tahtaları aktif olarak derslerinde kullanan farklı branş öğretmenleri ve öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada açık uçlu araştırma soruları ile elde edilen veriler, tümevarımsal kodlama tekniği, frekans analizi ve betimsel içerik analizi ile çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Bu kapsamda gerçekleştirilen çalışmada yapılan analizler sonucunda öğretmen ve öğrencilerin etkileşimli tahtalara ilişkin sorunları; öğrenme-öğretme sürecinde yaşanan sorunlar, donanıma yönelik sorunlar, yazılıma yönelik sorunlar, içeriğe yönelik sorunlar, ergonomi ve sağlık açısından yaşanan sorunlar olmak üzere beş alt boyutta ele aldıkları ve bu doğrultuda çözüm önerileri sundukları belirlenmiştir. Etkileşimli tahtalara yönelik öğretmen ve öğrencilerin karşılaştıkları sorunların başında derslere uygun materyal bulunamaması, kısıtlamaların (yazılım, içerik ve internet) etkin kullanımı sınırlandırması, kullanıma yönelik yetersiz bilgi ve becerilere yönelik tedbir alınamaması ve fiziksel ortamdan kaynaklı sorunlar yer almaktadır.

Kayaduman, Sırakaya ve Seferoğlu’nun birlikte gerçekleştirdiği bir araştırmaya göre (2011), FATİH Projesi’nin başarıya ulaşabilmesi için öğretmenlerin sahip olmaları gereken mevcut yeterlilik durumlarının ortaya çıkarılması ve eğitim-öğretim ortamlarındaki mevcut durumun incelenmesi gerekmektedir. Araştırmaya göre, FATİH Projesi’nin başarısını olumsuz etkileyecek durumların varlığı şu biçimde sıralanmıştır:

• Öğretmenlerin bilgisayar/teknoloji kullanımına ilişkin algıları,
• Öğretmenlerin yönetsel ve kişisel amaçlı işlerde bilgisayar/teknoloji kullanım algıları,
• Öğretmenlerin öğretim amaçlı işlerde bilgisayarı/teknolojiyi kullanım algıları,
• Öğretmenlerin bilgisayarı/teknolojiyi kullanım durumları,
• Öğretmenlerin bilgisayarın/teknolojinin öğretim etkinlikleriyle kaynaştırılmasına ilişkin özgüvenleri,
• Öğretmenlerin bilgisayara/teknolojiye ilişkin tutumları,
• Öğretmenlerin bilgisayara/teknolojiye ilişkin öz yeterlilikleri,
• Çeşitli altyapı eksiklikleri,
• Diğer öğretmenlerin bilgisayarlara yönelik olumsuz tutumları,
• Eğitimde bilgisayar kullanımına mesafeli duran veli ve yöneticilerin baskısı,
• Bilgi eksikliği ve yetersiz hizmet-içi eğitimler,
• Yeterli sayıda bilgisayarın olmayışı,
• Öğretim programının buna uygun hazırlanmamış olması,
• Öğretmenlerin bu konuda yeterince eğitilmemiş olması.
Sabancı Üniversitesi tarafından hazırlanan Eğitim İzleme Raporu 2010 (ERG, 2011)’da aynı okulda görev yapan 47 öğretmene uygulanan ve 37 sorudan oluşan anketin sonuçları yer almaktadır. Sonuçlar şu biçimde sıralanmıştır:
• Öğretmenlerin büyük çoğunluğu akıllı tahta hakkında büyük oranda bilgi sahibi değillerdir.
• Öğretmenlerin büyük çoğunluğu, öğrencilerin dersliklerde bulunan BT cihazlarını rahatlıkla kullanamadıklarını, öğrenci velilerinin ise çoğunlukla bu donanımların verimli kullanımı ve bu donanımların sağladığı yararlar konusunda bilgi sahibi olmadığını belirtmektedir.
• Öğretmenlerin yarıdan fazlası öğretim programının sınıflarda bulunan cihazların ve ses, video, animasyon, sunu, fotoğraf/resim, etkileşimli e-kitaplar gibi e-içeriklerin ders öğretiminde kullanımını desteklemediğini, büyük çoğunluğuysa e-içeriklere yeterli sayıda ulaşamadıklarını ve e-içerikleri kendilerinin hazırlayamadıklarını ifade etmiştir.
• Öğretmenlerin büyük bölümü BT araçlarını kullanma konusunda eğitime gereksinim duyduklarını ifade etmişlerdir.
Pilot uygulamanın yapıldığı bir okul olan Antalya Muratpaşa Güvenlik İlköğretim Okulu’nda da 400 öğrenciye projenin gelişimine ilişkin bir anket uygulanmıştır. Eğitim İzleme Raporu 2010 (ERG, 2011) da, ankette yer alan soruların, Ankara Sincan İl Genel Meclisi İlköğretim Okulu’nda öğretmenlere sorulan sorularla aynı olmakla birlikte göze çarpan bir tutarsızlık bulunduğu ifade edilmiştir. Anket formunda “öğretmenimiz projeksiyon cihazını/dizüstü bilgisayarı/akıllı tahtayı/İnterneti rahatlıkla kullanabiliyor” şeklinde sorular sorulurken, anket raporunda “sınıfta projeksiyon cihazını/dizüstü bilgisayarı/akıllı tahtayı/İnterneti rahatlıkla kullanabiliyorum” şeklinde değerlendirmeler yapıldığı, değerlendirme raporu doğru kabul edilirse, öğretmenlerin olduğu gibi öğrencilerin de büyük çoğunluğunun dizüstü bilgisayarı, projeksiyon cihazını ve interneti kullanma konusunda sıkıntı yaşamadıkları vurgulanmıştır ancak akıllı tahta hakkında bilgi sahibi olmadıkları gözlemlenmiştir.


FATİH Projesinde tablet ve etkileşimli tahtanın verimli kullanımına yönelik çözüm önerisinin yer aldığı bir white paper(beyaz kitap) paylaşıyorum:


Ayrıca aşağıda yer alan makaleleri incelemenizi tavsiye ederim:

Öğretmen ve Öğrenci Bakış Açısıyla Tablet PC ve Etkileşimli Tahta Kullanımı: FATİH Projesi Değerlendirmesi

FATİH Projesi Üzerine Bir Değerlendirme

Kaynaklar:
Ekici S., Yılmaz B.(2013)Fatih projesi üzerine bir değerlendirme
Keser, H., Çetinkaya L.(2013)Öğretmen ve Öğrencilerin Etkileşimli Tahta Kullanımına Yönelik Yaşamış Oldukları Sorunlar ve Çözüm Önerileri
Pamuk, S., Ergun M., Çakır R., Yılmaz H. B., Ayas C. (2013) Öğretmen ve Öğrenci Bakış Açısıyla Tablet PC ve Etkileşimli Tahta Kullanımı: FATİH Projesi Değerlendirmesi

0 yorum:

Yorum Gönder